Intergas storingscodes HRE/HReco

Uw Intergas cv-ketel geeft een storingscode, wat nu? De storingscodes hebben stuk voor stuk eigen betekenissen, oorzaken, gevolgen en oplossingen. De meest voorkomende Intergas storingscodes worden op deze pagina uitgebreid toegelicht. 

Let op! Deze pagina is speciaal gemaakt voor storingscodes van de Intergas HRE of HReco serie. Heeft u een Intergas Xtreme cv-ketel? Bekijk dan onze andere pagina waar we uitgebreid stilstaan bij de storingscodes voor deze serie. 

Klant bij Warmgarant? 

Als u een cv-ketel bij Warmgarant heeft gekocht, dan kunt u ons altijd bellen als uw Intergas cv-ketel een storingscode geeft. Wij zijn 24/7 bereikbaar voor storingen op het nummer: 085-4012233. 

Indien u gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan komt er een monteur binnen 24 uur bij u langs om te helpen. Er worden geen voorrij-, reparatie-, vervangings- of aanschafkosten in rekening gebracht. Voor meer informatie kunt u terecht op de pagina over het Warmgarant service abonnement.

Geen klant bij Warmgarant? 

Sommige storingscodes zijn makkelijk zelf te verhelpen, lees daarom onderstaande informatie goed door. Per storingscode nemen wij u mee in alle stappen. Andere storingscodes kunnen niet zelf verholpen worden. Vaak moet er dan een installateur langskomen. Mocht dit tweede het geval zijn, dan is het altijd belangrijk om een goede afweging te maken. Vraag uzelf daarom altijd af of het rendabel is om nog iets aan uw cv-ketel te laten doen. Soms kan het vervangen van bepaalde onderdelen namelijk al gauw 300 euro kosten. Op het moment dat uw cv-ketel al 12 jaar oud is, dan is het wellicht een betere keuze om uw cv-ketel in zijn geheel te laten vervangen. Mocht dit bij u het geval zijn, dan helpt Warmgarant u graag verder. 

Wat u altijd kunt doen is het invullen van onze kieswijzer. Hiermee weet u binnen 1 minuut welke cv-ketel geschikt is voor uw situatie en wat ongeveer de kosten zijn voor een standaard vervanging. Als u liever contact met ons wilt, dan snappen wij dat ook. Vul dan het contactformulier en Warmgarant neemt dan dezelfde dag nog contact met u op om alle zaken te bespreken.  

Welke storingscode heeft uw cv-ketel? 

>> Hoe kan ik zien of er een storing is? 

>> Geen storingscode, wel problemen

>> Storingscode 1

>> Storingscode 2

>> Storingscode 4

>> Storingscode 5

>> Storingscode 10,11,12,13 of 14 

>> Storingscode 6,8,27,29 of 30 

>> Andere storingen

 

Hoe herkent u een cv-ketel storing?

De cv-ketel is een apparaat waar gas, water en elektriciteit bij elkaar komen. Een goede controle is dus van groot belang. Intergas cv-ketels zijn zeer goed beveiligd. Dit heeft wel als gevolg dat de cv-ketel weigert wanneer deze een afwijking waarneemt. De cv-ketel geeft dit aan door middel een storingscode. Het is handig om te weten waar je moet zoeken om de storingscode te ontdekken. Een Intergas cv-ketel geeft een storing aan indien het storingslampje (2) rood knippert. De bijbehorende storingscode is dan te vinden op het temperatuurdisplay (1) van de cv-ketel. 

Let op! Als er geen rood lampje knippert aan de rechterzijde, dan zijn de weergegeven codes bedrijfscodes ipv storingcodes. 

Intergas CV-ketel display

Geen storingscode, wel problemen met mijn cv-ketel

Het is ook mogelijk dat uw cv-ketel geen storingscode aangeeft op de display, maar dat er wel een probleem is.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • De cv-ketel maakt een fluitend, tikkend, ruisend of borrelend geluid...
  • Het vaak bijvullen van de cv-ketel...
  • Geen warm water onder de douche...
  • Verwarming doet het gedeeltelijk of helemaal niet...
  • De aardlekschakelaar klapt eruit als de cv-ketel aan staat...

Voor bovenstaande cv-ketel problemen waarbij de cv-ketel display geen storingscode geeft, raden wij aan om de pagina over cv-ketel storingen te bekijken. De cv-ketel storingen zonder storingscode op de display staan daar namelijk uitgelegd inclusief de stappen die u zelf kunt ondernemen om het probleem te verhelpen.

Intergas storing 1

Storingscode 1 Intergas

Intergas storing 1 heeft te maken met de temperatuur in de cv-ketel. Als het rechter display code 1 aangeeft betekent dat een te hoge temperatuur is waargenomen met als gevolg een te hoge druk in de ketel. Een te hoge temperatuur en druk zorgt voor snellere slijtage van de cv-ketel en een verhoogde kans dat onderdelen van de ketel het begeven. De meest voorkomende oorzaken van code 1 zijn voor u opgesomd.

Lucht in de installatie

Valse lucht in de installatie kan voor valse metingen van de cv-ketel zorgen. De ketel verwarmt in dit geval wel, terwijl dit niet nodig is en dus bouwt de temperatuur zich onnodig op. Het ontluchten van de centrale verwarming is vrij eenvoudig zelf uit te voeren. Met dit handige stappenplan kan je dit zelf gemakkelijk oplossen.

Te weinig doorstroming

De cv-installatie bevat een tal van leidingen en radiatoren. Een cv-ketel die op volle toeren draait kan de warmte niet kwijt wanneer het overgrote deel van de radiatoren dicht zijn. Door alle radiatoren open te draaien kan je nagaan of dit een goede oplossing is voor het probleem. Een tweede oorzaak kan een te lage pompstand zijn. Bij een te lage pompstand is de druk niet hoog genoeg om het water door de leidingen te krijgen. Het warme water komt niet (goed) door de gehele cv-installatie heen en de cv-ketel zal blijven verwarmen met een te hoge temperatuur als gevolg. Als laatste oorzaak kan een kapotte tweewegklep. Ook dan komt het warme water niet goed door de gehele cv-installatie. 

Waterpomp

Als de waterpomp niet meer draait, maar de cv-ketel wel verwarmt, dan zal de temperatuur te hoog oplopen. Hierdoor gaat de cv-ketel in de beveiligingsmodus en geeft een storing aan.

Er zijn twee mogelijke oorzaken waardoor de waterpomp niet draait:

Oorzaak 1: Kalk

Er stroomt water door de cv-ketel waardoor kalkvorming kan ontstaan. Als de waterpomp stil staat kan verkalking voor opstartproblemen zorgen. Laat een cv-ketel daarom altijd aan staan en trek de stekker niet eruit als u bijvoorbeeld voor langere tijd op vakantie gaat.

Oorzaak 2: Defecte waterpomp

Een defecte waterpomp doet zijn werk niet meer en kan het water niet rondpompen met als gevolg dat de temperatuur te hoog oploopt.

 

Zelf verhelpen van Intergas storingscode 1

Storingscode 1 kan dus meerdere oorzaken betekenen. Wat u zelf kunt proberen bij deze storingscode is het volgende:

1. Ontlucht de cv-ketel boven op het toestel. Daarna kunt u het toestel testen, door de cv-ketel weer in bedrijf te zetten. Mocht storingscode 1 weer terug komen, dan is het advies de rest van de installatie te ontluchten. 

2. Bekijk of alle radiatoren open zijn. Zo niet, zet alle radiatoren van de ruimtes die verwarmd worden open (voorkeur minimaal 2 radiatoren). 

Mochten deze zaken niet helpen, dan is het belangrijk om contact op te nemen met een installateur. Bent u klant bij Warmgarant én maakt u gebruik van ons service abonnement dan komt er een monteur bij u langs. Indien de problemen toestel gerelateerd zijn, dan zijn de kosten geheel voor Warmgarant. Mocht het ontluchten van de installatie te maken hebben met een andere plek in de installatie, dan valt dit niet binnen het service abonnement. 

Intergas storing 2

Storingscode 2 Intergas

Intergas storing 2 betekent een probleem met de aanvoersensor (S1) of de retoursensor (S2) van de cv-ketel. Niet goed werkende of kapotte sensoren registreren niet of er water de cv-ketel in of uit gaat. Een kapotte kabelboom kan de oorzaak zijn van de storing. Als de kabelboom geen defecten vertoont, dan zullen één of beide sensoren vervangen moeten worden.

Verhelpen Intergas storingscode 2

Storingscode 2 kan dus meerdere oorzaken betekenen. Wat u zelf kunt proberen bij deze storingscode is het volgende:

1. Reset de cv-ketel en kijk of dit helpt. 

2. Als de storing vervolgens terug komt maak dan een afspraak. 

Maakt u  toevallig gebruik van het Warmgarant service abonnement? Dan worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een monteur bij u langs sturen om de cv-ketel te repareren.

Is uw cv-ketel ouder dan 12 jaar? Bedenk dan altijd of het nog rendabel is om onderdelen in de cv-ketel te laten vervangen. Mocht u misschien denken aan een nieuwe cv-ketel, bekijk dan eens ons aanbod. Warmgarant helpt u graag verder.

Intergas storing 4

Storingscode 4 Intergas

Intergas storing 4 heeft bij een Intergas cv-ketel te maken met een ontbrekend vlamsignaal. U kunt in een aantal gevallen zelf vaststellen wat de oorzaak van storingscode 4 is. De mogelijke oorzaken met bijbehorende oplossingen zijn hieronder beschreven.

 

Gastoevoer

Het kan zijn dat er geen gastoevoer is. U kunt zelf uitsluiten of de gaskranen afgesloten zijn. Controleer daarom eerst of de hoofdgaskraan en de gaskraan van de cv-ketel open staan. Als deze open staan en de cv-ketel doet het nog steeds niet, check dan of er elders in huis wel gas is. Doet het gasfornuis het bijvoorbeeld wel?

 

Gasvoordruk

Een weggevallen of te lage gasvoordruk kan een oorzaak zijn voor Intergas storing 4. Wanneer de gasvoordruk lager dan 20 millibar is, dan zal er niet genoeg gas zijn om de verbranding op gang te kunnen brengen. Het controleren van de gasvoordruk wordt gedaan met een speciale gasdrukmeter en kunt u zelf dus niet doen. Dit zal echter alleen gemeten kunnen worden door een installatiebedrijf. 

 

Verstopte sifon

Onder de Intergas cv-ketel vindt u een sifon. De sifon is bedoeld om het water van de cv-ketel te filteren. Water kan hier wel doorheen, maar vuil niet. Een sifon die te veel vuil opgevangen heeft kan verstopt raken. De sifon is doorzichtig en er zit altijd een beetje vuil in. Dat is normaal. Maar als er te veel vuil in zit kan de sifon verstopt raken. De verstopte sifon kan dan de oorzaak zijn van Intergas storing 4. Indien uw cv-ketel langer dan 24 maanden geen onderhoud heeft gehad, is dit een mogelijk oorzaak van het probleem.  Wij raden aan om contact met ons op te nemen (indien klant). Neem anders contact op met een installatiebedrijf voor een onderhoudsbeurt.

 

Ontsteekunit en ontsteekkabel

Een probleem met de ontsteekunit of ontsteekkabel zorgt ervoor dat er geen verbranding opgestart kan worden en dus werkt de cv-ketel niet. Het vervangen van de ontsteekunit of ontsteekkabel van de cv-ketel is de oplossing. Hiervoor dient u een afspraak te maken met een monteur. 

 

Ontsteekafstand

Geen of een niet goede ontsteekafstand zorgt ervoor dat de ontsteking niet goed getimed is. De verbranding kan ook nu niet worden opgestart. De juiste afstelling van de ontsteekafstand is nodig voor een goede werking van de cv-ketel.

 

Gasblok/ontsteekunit

De ontsteekunit heeft stroom nodig om een vonk te geven voor de ontsteking. Als de ontsteekunit geen spanning heeft, dan kan het zijn dat de spanning van de cv-ketel af is. In dit geval kunt u zelf nagaan of er verder in huis wel stroom is. Als er verder in huis wel stroom is, dan zal de ontsteekunit, het gasblok of beide moeten worden vervangen.

 

Controleer aarding

Een cv-ketel heeft een geaarde stroomtoevoer nodig. Is dit niet het geval, dan werkt de cv-ketel niet. Zijn er toevallig misschien werkzaamheden uitgevoerd aan de elektische installatie? Dan is het wellicht een idee om te proberen om de cv-ketel met een geaarde verlengkabel in een geaard stopcontact te pluggen.

Stopcontact geaard ongeaard

 

Verhelpen van Intergas storingscode 4

Storingscode 4 kan dus meerdere oorzaken betekenen. Hieronder een opsomming wat u zelf kunt proberen bij deze storingscode:

1. Reset de cv-ketel.

2. Check de sticker op de cv-ketel om te kijken wanneer de cv-ketel zijn laatste onderhoudsbeurt heeft gehad. Is uw laatste onderhoudsbeurt meer dan 24 maanden geleden? Neem dan contact op met Warmgarant (indien klant).

3. Bekijk of de gaskraan onder de cv-ketel en bij de gasmeter open staan.

4. Probeer de cv-ketel met een geaarde verlengkabel in een ander geaard stopcontact te pluggen.

5. Controleer of er op een andere plek wel gas aanwezig is, door te kijken of het gasfornuis wel aangaat. Mocht het gasfornuis wel aangaan, probeer de cv-ketel meerdere malen te resetten om de lucht uit de leiding te halen.

Blijft storingscode 4 aanhouden? Maak dan een afspraak met een monteur. Als je gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een monteur bij je langs sturen om de cv-ketel te repareren.

Is je cv-ketel ouder dan 12 jaar? Bedenk dan altijd of het nog rendabel is om onderdelen in de cv-ketel te laten vervangen. Mocht u misschien denken aan een nieuwe cv-ketel, bekijk dan ons aanbod. Warmgarant helpt u graag verder.

 

Intergas storing 5

Storingscode 5 Intergas

Een Intergas cv-ketel geeft storing 5 aan wanneer er sprake is van een slecht vlamsignaal. Bij een storingscode 5 zijn verschillende oorzaken mogelijk. Enkele van de oorzaken kunt u zelf vaststellen.  De meest voorkomende oorzaken van Intergas storing 5 zijn voor u op een rij gezet.

 

Condens afvoer

De condens van de cv-ketel kan niet goed afgevoerd worden. Onder de ketel bevindt zich een sifon. De sifon is bedoeld om het vuil te scheiden van het condenswater van de cv-ketel. Een vervuilde sifon kan de condens niet goed afvoeren en storingscode 5 veroorzaken. U kunt zelf controleren of een verstopte sifon de mogelijke oorzaak is. Er sifon is doorzichtig wanneer deze schoon is. Onderin ligt altijd een beetje vuil maar als het water verder helder er uitziet is het goed. Ziet het water in de sifon er vertroebeld uit? Dan is deze vervuild en kan dit de oorzaak van de storing zijn.

 

Gasvoordruk

Een te lage of weggevallen gasvoordruk kan er voor zorgen dat er geen goede verbranding kan ontstaan en de cv-ketel niet zijn werk kan doen: warm water leveren. De gasvoordruk is te laag wanneer deze minder is dan 20 millibar. Het controleren van de gasvoordruk wordt gedaan met een speciale gasdrukmeter. Aan de hand van de meting kan bepaald worden of een te lage gasvoordruk de oorzaak is van Intergas storing 5.

 

Ontsteekunit of ontsteekkabel

Een niet goed werkende ontsteekunit of aangetaste ontsteekkabel heeft als gevolg dat er geen verbranding kan ontstaan. Voor verbranding is immers een juiste verhouding van gas, zuurstof en hitte nodig. De ontsteekunit, de ontsteekkabel of beide dienen te worden vervangen om de cv-ketel weer goed te laten functioneren.

 

Gas/lucht verhouding

Een goede verhouding van gas en lucht is nodig om een verbranding op te starten. Een gasblok in de cv-ketel zorgt voor de toevoer van gas bij de verbranding. Als het gasblok verkeerd afgesteld is, zal er geen goede verhouding zijn tussen gas en lucht. De verbranding kan in dat geval niet opgestart worden. Het gasblok dient juist te worden afgesteld zodat er een goede verbranding is.

 

Aarding CV-ketel

Een cv-ketel die aangesloten is op een niet of niet goed geaard stopcontact zal uit veiligheid weigeren om te werken. De ketel kan tot op een bepaalde hoogte zelf bepalen wat er mis is. In dit geval geeft een cv-ketel van Intergas storing 5 aan wat kan duiden op een slecht geaard stopcontact. Dit valt zelf te controleren door de cv-ketel aan te sluiten op een geaard stopcontact.

Stopcontact geaard ongeaard

Een verlengkabel kan hiervoor gebruikt worden. De verlengkabel dient ook geaard te zijn.

 

Luchttoevoer en rookgasafvoer

De luchttoevoer en de rookgasafvoer kunnen allebei de oorzaak zijn van een slecht vlamsignaal. Een slechte luchttoevoer zorgt ervoor dat er niet genoeg zuurstof is voor een goede verbranding. Een verstopte of geblokkeerde rookgasafvoer zorgt voor recirculatie van rookgassen. Hierdoor kan tevens een tekort aan zuurstof kan optreden. Controleer indien mogelijk de rookgas buiten zijde. Is deze geheel vrij van obstakels? Of iets in gewijzigd is. 

 

Verhelpen van Intergas storingscode 5

Bij storingscode 5 zijn er drie zaken die u zelf kunt proberen. 

1. Reset de cv-ketel

2. Check de sticker op de cv-ketel om te kijken wanneer de cv-ketel zijn laatste onderhoudsbeurt heeft gehad. Is uw laatste onderhoudsbeurt meer dan 24 maanden geleden? Neem dan contact op met Warmgarant (indien klant). 

3. Probeer de cv-ketel met een geaarde verlengkabel in een ander geaard stopcontact te pluggen.

4. Controleer indien mogelijk de rookgas buiten zijde. Is deze geheel vrij van obstakels zoals planten?

Blijft storingscode 5 aanhouden? Maak dan een afspraak met een monteur. Als u gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een monteur bij u langs sturen om de cv-ketel te repareren.

Is uw cv-ketel ouder dan 12 jaar? Bedenk dan altijd of het nog rendabel is om onderdelen in de cv-ketel te laten vervangen. Mocht u misschien denken aan een nieuwe cv-ketel, bekijk dan eens ons aanbod. Warmgarant helpt u graag verder.

Intergas storing 10/11/12/13 of 14

Storingscode 11 Intergas

Van alle bovengenoemde storingscodes komt storingscode 11 het meeste voor. Echter, kan het in de praktijk ook voorkomen dat een van de andere storingscodes laten zien worden. Storingscode 10/11/12/13 of 14 hebben vaak bij een Intergas cv-ketel te maken met de aanvoersensor (S1). De storingscode kan duiden op een probleem met de sensor zelf, maar ook een probleem in de installatie, kan Intergas storing 10/11/12/13 of 14 kan veroorzaken. De mogelijke oorzaken zijn voor u op een rij gezet.

 

Stromingsschakelaar

De stromingsschakelaar zorgt voor waarneming van stroming door de leidingen van uw cv-ketel. De stromingsschakelaar zorgt ervoor dat warm water wordt aangeleverd als dit nodig is. Als de stromingsschakelaar geen stroming waarneemt, dan zal het water niet worden verwarmd. Koud water kan dus één van de symptomen zijn dat de storingsschakelaar de oorzaak is van Intergas storing 10/11/12/13 of 14. Reinigen of vervangen van de schakelaar kan de storing verhelpen.

 

Lucht in de installatie

Een cv-installatie dient zo min mogelijk lucht te bevatten. Een te grote hoeveelheid lucht in de installatie kan valse metingen van de aanvoersensor veroorzaken. Om na te gaan of dit de oorzaak van storingscode 10/11/12/13 of 14 is kunt u met behulp van ons stappenplan de cv-installatie ontluchten.

 

Draadbreuk sensor

Storingscode 10/11/12/13 of 14 kan ook weergegeven worden de aanvoersensor geen metingen kan doen. Een breuk in de bedrading van de sensor heeft als gevolg dat er geen metingen gedaan kunnen worden en dat de storingscode wordt weergegeven.

Verhelpen van Intergas storing 10/11/12/13 of 14

Bij storingscode 10/11/12/13 of 14 kunt u het volgende zelf proberen:

1. Reset de cv-ketel

2. Ontlucht de cv-installatie. 

3. Omdat het toestel vaak echt een te hoge temperatuur bereikt, is het handig om te kijken naar de uitstroom temperatuur van het warme water. Deze is te bekijken en eventueel in te stellen met het linkerknopje (tap/cv toets). Wanneer deze waarde is ingesteld op 65 graden, is het handig deze temperatuurinstelling te verlagen naar 60 graden. We zien dat dit vaak de oorzaak is van storingscode 11.

4. Bekijk of alle radiator kranen open staan.

Blijft storingscode 10/11/12/13 of 14 aanhouden? Maak dan een afspraak met een monteur. Als u gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een monteur bij u langs sturen om de cv-ketel te repareren.

 

Storingscode 6,8,27,29 of 30

Bij storingscode 6/8/27/29 of 30 kunt u helaas zelf niets proberen om het zelf te verhelpen. Maak bij deze storingscodes een afspraak met een monteur. Als u gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een monteur bij u langs sturen om de cv-ketel te repareren.

 

Andere cv-ketel storingen

Naast de meest voorkomende storingen hebben we andere cv-ketel storingen kort op een rij gezet. 

Staat de storingscode niet tussen de bovengenoemde storingen?

Bent u klant bij Warmgarant? Twijfel niet en neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag met het verhelpen van Intergas cv-ketel storingen. Wij werken samen met lokale installateurs door heel Nederland. Zo is er altijd een installateur bij u in de buurt om u de cv-ketel storing te verhelpen.