Eerste hulp bij storing

Een cv-ketel storing is zeer vervelend. Er komt geen warm water meer uit de kraan en de verwarming wordt niet meer warm. Een cv-ketel storing betekent niet gelijk dat u een nieuwe ketel hoeft aan te schaffen, maar het kan wel een voorbode zijn voor een vervanging. Een deel van de oplossingen zijn zelf op te lossen. Hier vindt u een aantal problemen die u zelf kunt oplossen.

Waar heeft u problemen mee?

>> Mijn cv-ketel geeft een storingscode

>> Welke punten kan ik zelf nalopen?

>> Problemen met de thermostaat

>> Mijn cv-ketel / installatie maakt lawaai

>> Ik ruik gas bij de cv-ketel, wat moet ik doen?

>> Moet ik mijn cv-ketel eerst bijvullen en ontluchten, of andersom?

>> Hoe vaak moet ik mijn centrale verwarming bijvullen?

>> Ik heb alleen koud water / mijn centrale verwarming is koud

>> Mijn cv-ketel geeft de melding LC

 

Mijn cv-ketel geeft een storingscode

Intergas cv-ketels zijn zeer betrouwbare ketels. Dat is noodzakelijk aangezien er water, gas en elektriciteit bij elkaar komt in de ketel. De ketel monitort continu op mogelijke gevaren. Bij een ongewone waarneming zal de ketel dit aangeven door middel een storingscode. Geeft uw Intergas cv-ketel een storingscode weer? Bekijk dan de pagina over Intergas storingscodes om er achter te komen wat de oorzaak en oplossing van de storingscode is.

Intergas Storingscodes

Storingscode en klant bij Warmgarant? 

Als u een cv-ketel bij Warmgarant heeft gekocht, dan kunt u ons altijd bellen als uw Intergas cv-ketel een storingscode geeft. Wij zijn 24/7 bereikbaar voor storingen op het nummer: 085-4012233. 

Indien u gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan komt er een monteur binnen 24 uur bij u langs om te helpen. Er worden geen voorrij-, reparatie-, vervangings- of aanschafkosten in rekening gebracht. Voor meer informatie kunt u terecht op de pagina over het Warmgarant service abonnement.

Storingscode en geen klant bij Warmgarant? 

Sommige storingscodes zijn makkelijk zelf te verhelpen, bekijk daarom onze storingspagina's goed. Per storingscode nemen wij u mee in alle stappen. Bij storingscodes die u niet zelf kunt verhelpen, dient vaak een installateur langs te komen. Het is dan altijd belangrijk om een goede afweging te maken. Vraag uzelf daarom altijd af of het rendabel is om nog iets aan uw cv-ketel te laten doen. Soms kan het vervangen van bepaalde onderdelen namelijk al gauw 300 euro kosten. Op het moment dat uw cv-ketel al 12 jaar oud is, dan is het wellicht een betere keuze om uw cv-ketel in zijn geheel te laten vervangen. Mocht dit bij u het geval zijn, dan helpt Warmgarant u graag verder. 

Wat u altijd kunt doen is het invullen van onze kieswijzer. Hiermee weet u binnen 1 minuut welke cv-ketel geschikt is voor uw situatie en wat ongeveer de kosten zijn voor een standaard vervanging. Als u liever contact met ons wilt, dan snappen wij dat ook. Vul dan het contactformulier en Warmgarant neemt dan dezelfde dag nog contact met u op om alle zaken te bespreken.  

 

Welke punten kan ik zelf nalopen?

Bij elke storing is het handig om onderstaande zaken te doorlopen. Controleer deze punten voordat u contact opneemt met de installateur. Zo voorkomt u een onnodig bezoek met eventuele kosten. 

  • De cv-ketel staat aan en de stekker zit in het stopcontact
  • De stroomvoorziening in huis werkt
  • Er is voldoende waterdruk in de cv-ketel  (1 tot 2 bar)
  • De gaskraan staat open, check het gasfornuis in de woning
  • De kamerthermostaat doet het
  • De kamerthermostaat staat niet op een te lage temperatuur ingesteld
  • De verwarmingsradiatoren staan voldoende open

Problemen met de kamerthermostaat

Foutmelding op de kamerthermostaat

De kamerthermostaat kan een foutcode aangeven op het display. Check vervolgens het display van de cv-ketel. Staat ook hier een foutcode? Dan kunt u een aantal acties ondernemen:

  1. Reset de cv-ketel. Op de cv-ketel zit een reset-knop om de ketel opnieuw op te laten starten. Kijk daarna of de foutmelding verdwijnt van het display.
  2. Mocht de foutcode niet van het display verdwijnen, dan kunt u de handleiding van de cv-ketel raadplegen. Bekijk ook de pagina over storingscodes.
  3. Mocht het niet lukken én bent u klant van Warmgarant? Dan kunt u ons bereiken op 085 - 401 22 33.

Kamerthermostaat geeft niets weer

Het kan dat de cv-ketel geen stroom krijgt, en daarmee heeft de thermostaat geen voeding. Het is verstandig om te controleren of de cv-ketel het wél doet. Indien de cv-ketel het wel doet, kan een draadbreuk of slecht contact de oorzaak zijn. Bij een draadloze thermostaat kan het niet de voeding zijn. Vervang de batterijen om te zien of dit het probleem oplost.

Mijn cv-ketel/installatie maakt lawaai

Mijn cv-ketel maakt een fluitend geluid

Een fluitend geluid komt eventueel uit de cv-ketel van de verwarmingspomp of de ventilator. Indien u een fluitend geluid heeft, bekijk dan of het geluid zich voordoet bij alleen het gebruik van warm water, of bij verwarmen van de woning. Neem vervolgens contact op met Warmgarant (indien klant) om de vervolgstappen te bespreken. 

Mijn cv-ketel maakt een tikkend geluid

De cv-ketel bevat een warmtewisselaar. Het aanzetten van de warm waterkraan vraagt de warmtewisselaar om op volle toeren water op te warmen. Het tikkende geluid van een cv-ketel is in dit geval waarschijnlijk te wijten aan de uitzetting van ketelonderdelen en leidingen. Een tikkend geluid kan geen kwaad. Wij kunnen ons voorstellen dat dit wel vervelend is. Warmgarant kan een afspraak inplannen om de woning te bezoeken en het probleem oplossen. De kosten hiervoor zitten in het service-abonnement inbegrepen. 

Mijn radiator maakt een ruisend/borrelend geluid

Een ruisend of borrelend geluid in de radiator is naar alle waarschijnlijkheid te wijten aan te veel lucht in de installatie of een te lage waterdruk. Te veel lucht in de leidingen zorgt ervoor dat de centrale verwarming voor een deel koud blijft. De waterdruk van een cv-ketel dient tussen de 1 à 2 bar te zijn. Is er niet voldoende druk, dan kan het warme water niet helemaal rond gepompt worden. De oplossing is de cv-installatie bijvullen en ontluchten. Bij het ontluchten van de radiator is het handig om de radiatorkraan dicht te draaien, zodat er geen stroming in de radiator is. De luchtbel kan zich namelijk dan verplaatsen.  

Mocht uw cv-ketel het begeven of komt u zelf niet op een oplossing, dan is het fijn als u direct geholpen wordt. Goed onderhoud is van groot belang voor een cv-ketel. Vandaar het service-abonnement. Met één bedrag verzekerd van onderhoud, reparatie, en 24/7 cv-ketel storingsdienst voor uw cv-ketel.

 

Ik ruik gas bij de cv-ketel, wat moet ik doen?

U moet snel handelen! Niet alleen als u gas ruikt bij de cv-ketel, maar ook als u elders in huis gas ruikt. Gas kan verstikking of ontploffing als gevolg hebben. Maak in zo’n geval geen vuur en laat lichtschakelaars uit staan! Loop vervolgens deze stappen:

  1. Open ramen en deuren
  2. Sluit de hoofdkraan van de gasleiding af
  3. Bel uw energiebedrijf

 

Moet ik mijn verwarming eerst bijvullen of ontluchten?

Dit verschilt per situatie. Hieronder geven we twee scenario's die zich voor kunnen doen:

Eerst ontluchten, daarna bijvullen

Centrale verwarming ontluchtingssleutelEen cv-installatie met veel valse lucht zal eerst moeten worden ontlucht. Het ontluchten van de installatie zorgt er voor dat de valse lucht het systeem verlaat, maar ook dat de waterdruk daalt. De waterdruk moet weer op een goed niveau gebracht moeten worden zodat warm water door de hele cv-installatie gepompt kan worden (tussen de 1 en 2 bar). In dit geval moet u de installatie eerst ontluchten en vervolgens bijvullen.

Eerst bijvullen, daarna ontluchten

vulslangEen cv-installatie waar een lek in zit, verliest water. Als het systeem veel water verliest, zal de waterdruk afnemen. Om de waterdruk tussen de 1 en 2 bar te helpen, zal er water aan de cv-installatie toegevoegd moeten worden. Het ligt voor de hand dat dit met gewoon kraanwater wordt gedaan. Water uit de kraan bevat veel lucht dat door het bijvullen in de installatie komt. De valse lucht moet weer uit de installatie gelaten worden. Valse lucht kan namelijk vervelende geluiden veroorzaken in de radiatoren. In dit geval zult u dus eerst deverwarming bijvullen en daarna ontluchten.

Proces moet worden herhaald

Als de installatie zeer veel valse lucht bevat of de waterdruk dermate laag is, zal het bijvullen en ontluchten van de centrale verwarming een aantal keer herhaald moeten worden. Doe dit ook zeker. Te veel lucht in de installatie of een te lage druk zorgt voor meer slijtage en een hoger energieverbruik.

Hoe vaak moet ik mijn centrale verwarming bijvullen?

Het is goed om uw centrale verwarming eens per half jaar bij te vullen. Blijkt dat de centrale verwarming meerdere keren per half jaar bijgevuld moet worden, dan kan dit duiden op een lek in het systeem. Op zo’n moment dient u de installatie in het geheel te controleren op een lek. De drie meest voorkomende oorzaken zijn een tranende leiding, een lek expansievat of een scheur in de warmtewisselaar van uw cv-ketel. Als de leidingen intact zijn, moet het expansievat gecontroleerd worden.

cv-ketel expansievat

Klop op de onderste helft van het expansievat. De onderste helft klinkt hol vanwege de lucht. Klop vervolgens op de bovenste helft van het expansievat. De bovenste helft van het expansievat hoort dof te klinken vanwege het water wat hier zit. Klinkt het tikken op het expansievat op beide helften dof, dan is het expansievat van de cv-ketel lek.

Zijn de leidingen intact en ligt het probleem niet bij het expansievat. Dan kan de warmtewisselaar van de cv-ketel lek zijn. De warmtewisselaar is het hart van de cv-ketel. Als het hart van de cv-ketel niet meer werkt, dan is de hele werking van de cv-ketel weg. Laat uw cv-ketel zo snel mogelijk repareren. Een cv-ketel storing die met de warmtewisselaar te maken heeft kan vervelende gevolgen hebben indien er niet tijdig actie wordt ondernomen.

 

Mijn radiatoren in de kamer zijn koud

Meerdere oorzaken zijn mogelijk. Controleer de volgende punten stapsgewijs:

  • De radiatoren in huis staan open;
  • De thermostaat vraagt om een hogere temperatuur dan het in huis is;
  • De thermostaat heeft stroomvoeding en indien draadloos, batterijen;
  • De cv-ketel staat aan;
  • Er zit geen lucht in de radiatoren (anders kunt u de installatie ontluchten).
  • Het is slim om stap voor stap de oorzaken uit te sluiten. Lukt het niet om het probleem op te lossen? Dan kan er een serieus probleem zijn met de cv-ketel. 

Mijn cv-ketel doet het bij verwarming, maar valt uit bij warm water

Voor de centrale verwarming gebruikt een cv-ketel niet het hele vermogen. Voor warm water is dit wel het geval. De cv-ketel gebruikt het volledige ‘hoog vermogen’. Als de gasvoordruk te laag is, lukt het de ketel niet genoeg warmte te geven aan het water.

Er komt geen warm water uit de thermostaatkraan in de douche

Een filter tussen de douchekop en doucheslang is vervuild of de thermostaatkraan is kapot. Het is slim om zelf eerst de filter na te kijken op vuil. Is er geen vuil te zien? Dan is waarschijnlijk de thermostaatkraan kapot.

Mijn verwarming doet het wel, maar de vloerverwarming heel matig

In dit geval zijn er meerdere oorzaken mogelijk. Er is geen stroomtoevoer voor de vloerverwarming, de pomp van de vloerverwarming is kapot of er zit vuil in de slangen wat de goede doorstroming van de slangen tegen houdt.

Mijn cv-ketel geeft de melding LC

De melding LC staat voor 'Low Control'. Dit is een programma dat actief wordt op het moment dat de cv-ketel herkent dat de capaciteit van het afgiftesysteem veel lager is dan de capaciteit van de cv-ketel. Vroeger ging een cv-ketel is zo'n situatie pendelen. Mocht de cv-ketel in uw geval LC aangeven, dat is er geen verdere actie nodig. Het is dus geen storing

De oplossingen werken niet

Raadpleeg in alle gevallen een specialist als het u niet lukt om het probleem zelf op te lossen. Een verstopping, vuil of valse lucht in de installatie zorgt voor snellere slijtage van de installatie en een hoger energieverbruik. Dit zijn echter nog de minst erge gevolgen. Een lekkage door een gesprongen leiding en het laten vervangen van de gehele cv-installatie zijn dure gevolgen. En dit terwijl een specialist het probleem eenvoudig had kunnen verhelpen.

Kan Warmgarant mij helpen?

Klanten van Warmgarant maken gebruik van het Warmgarant Service-abonnement voor het verhelpen van cv-ketel storingen. Hiervoor is er een 24/7 storingsdienst waarbij er altijd binnen 24 uur een monteur voor de deur staat. Zij weten alles van Intergas cv-ketels en helpen u graag met cv problemen.

Nog geen klant van Warmgarant? Dan helpen wij u bij het vinden van een nieuwe cv-ketel wanneer dit nodig is. Onze storingsdienst is echter niet beschikbaar voor consumenten die nog geen klant zijn.

Komt er ’s avonds ook een monteur bij een cv-ketelstoring?

Warmgarant biedt haar klanten 24/7 service. Bij urgente storingen is het van belang dat er snel wordt gehandeld. Onze installateurs staan daarom ook ’s avonds en in het weekend voor u klaar. U kunt ons zeven dagen per week bereiken op: 085 - 401 22 33.