Intergas storingscodes Xtreme
Jouw Intergas Xtreme cv-ketel geeft een storingscode, wat nu? De storingscodes van de Xtreme hebben stuk voor stuk eigen betekenissen, oorzaken, gevolgen en oplossingen. De meest voorkomende Intergas Xtreme storingscodes, en hoe je ze oplost, worden op deze pagina uitgebreid toegelicht.
Let op! Deze pagina is speciaal gemaakt voor storingscodes van de Intergas Xtreme serie. Dit betreft dus de Xtreme 24, 30 en 36. Heb je een Intergas HRE/HReco cv-ketel? Kijk dan op de pagina waar we uitgebreid stilstaan bij de storingscodes van de HRE/HReco serie.
Klant bij Warmgarant?
Als je een service abonnement heeft bij Warmgarant kan je ons altijd bellen als jouw Intergas Xtreme cv-ketel een storingscode geeft. Wij zijn 24/7 bereikbaar voor storingen op 085-4012233. Met het Warmgarant all-in service abonnement komt er een monteur binnen 24 uur bij je langs om te helpen. Er worden geen voorrij-, reparatie-, vervangings- of aanschafkosten in rekening gebracht.
Geen klant bij Warmgarant?
Sommige storingscodes zijn makkelijk zelf te verhelpen, lees daarom onderstaande informatie goed door. Per storingscode nemen wij je mee in alle stappen. Andere storingscodes kunnen niet zelf verholpen worden. Vaak moet er dan een installateur langskomen, en daar zijn kosten aan verbonden. Heb je een Intergas Xtreme van nog geen 3 jaar oud (vanaf productiedatum)? Dan kan Warmgarant wellicht wat voor je betekenen.
Welke storingscode heeft jouw cv-ketel?
- Hoe kan ik zien of er een storing is?
- Intergas bedrijfscode 1
- Storingscode F004
- Storingscode F005
- Storingscode F010 & F011
- Storingscode F014
- Storingscode waar een monteur bij nodig is
- Storingscode N
- Andere cv-ketel proberen
Hoe kan ik zien of er een storing is?
De cv-ketel is een apparaat waar gas, water en elektriciteit bij elkaar komen. Intergas cv-ketels zijn daarom heel goed beveiligd. Dit heeft wel als gevolg dat de cv-ketel weigert wanneer die een afwijking waarneemt door middel een storingscode. Een Intergas Xtreme cv-ketel geeft een knipperend service symbool op het display. Op het linker display wordt gedurende 30 seconden een storingscode weergegeven, bijvoorbeeld F004. Daarna gaat het linker display weer uit. Het service symbool blijft dan wel knipperen.
Intergas Xtreme bedrijfscode 1
Let op! dit is officieel geen storingscode. Bedrijfscode 1 betekent dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en dus in de beveiliging schiet.
Hoe zie je of de cv-ketel in bedrijfscode 1 staat?
Zet de thermostaat omhoog zodat deze opdracht geeft aan de cv-ketel om te gaan branden. Tik net iets boven de POWER LED op het hoofdmenu. Tik vervolgens op het symbool met de radiator. Als er rechts in het display nu een 1 verschijnt dan staat de cv-ketel in bedrijfscode 1.
Oplossen van Intergas Xtreme bedrijfscode 1
- Ontlucht de cv-ketel boven op het toestel. Daarna kan je het toestel testen door de cv-ketel weer aan te zetten. Mocht bedrijfscode 1 weer terug komen, dan is het advies de rest van de installatie te ontluchten.
- Bekijk of alle radiatoren open zijn. Zo niet, zet alle radiatoren van de ruimtes die verwarmd worden open (voorkeur minimaal 2 radiatoren).
Mochten dit niet helpen, dan is het belangrijk om contact op te nemen met een installateur. Ben je klant bij Warmgarant én maakt je gebruik van ons service abonnement dan komt er een monteur bij je langs. Let wel op! Als de problemen toestel gerelateerd zijn, dan zijn de kosten geheel voor Warmgarant. Mocht het ontluchten te maken hebben met een andere plek in de verwarmingsinstallatie, bijvoorbeeld de radiatoren, dan valt dit niet binnen het service abonnement.
Wat is de oorzaak van Intergas bedrijfscode 1?
Lucht in de installatie
Lucht in de installatie kan voor valse metingen van de cv-ketel zorgen. De ketel verwarmt in dit geval wel, terwijl dit niet nodig is en dus bouwt de temperatuur zich onnodig op. Het ontluchten van de centrale verwarming is vrij eenvoudig zelf uit te voeren met het stappenplan op deze pagina.
Te weinig doorstroming
Als het overgrote deel van de radiatoren dicht zijn en de cv-ketel vollop draait, kan de ketel z'n warmte niet kwijt. Dit kan je mogelijk oplossen door alle radiatoren open te draaien. Een tweede oorzaak kan een te lage pompstand zijn. Bij een te lage pompstand is de druk niet hoog genoeg om het water door de leidingen te krijgen. Het warme water komt niet (goed) door de gehele cv-installatie heen en de cv-ketel zal blijven verwarmen met een te hoge temperatuur als gevolg. Een kapotte tweewegklep kan ook een oorzaak zijn. Ook dan komt het warme water niet goed door de gehele cv-installatie.
Problemen met de waterpomp
Als de waterpomp niet meer draait, maar de cv-ketel wel verwarmt, dan zal de temperatuur te hoog oplopen. Hierdoor gaat de cv-ketel in de beveiligingsmodus en geeft een storing aan. Er zijn twee mogelijke oorzaken waardoor de waterpomp niet draait:
- Kalk: Er stroomt water door de cv-ketel waardoor kalkvorming kan ontstaan. Als de waterpomp stil staat kan verkalking voor opstartproblemen zorgen. Laat een cv-ketel daarom altijd aan staan en trek de stekker niet eruit als je bijvoorbeeld voor langere tijd op vakantie gaat.
- Defecte waterpomp: Een defecte waterpomp doet zijn werk niet meer en kan het water niet rondpompen met als gevolg dat de temperatuur te hoog oploopt.
Intergas Xtreme storing F004
Storing F004 houdt in dat de Intergas Xtreme cv-ketel wil gaan branden, maar er geen vlam ontstaat.
Verhelpen van Intergas Xtreme storingscode F004
- Reset de cv-ketel.
- Bekijk of de gaskraan onder de cv-ketel en bij de gasmeter open staan.
- Controleer de condensafvoer en bekijk of de sifon verstopt is.
- Controleer of er op een andere plek wel gas aanwezig is, door te kijken of het gasfornuis wel aangaat. Mocht het gasfornuis wel aangaan, probeer de cv-ketel dan meerdere keren te resetten om de lucht uit de leiding te halen.
Blijft storingscode F004 aanhouden? Maak dan een afspraak met een monteur. Als je gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement worden er geen kosten in rekening gebracht voor het repareren van je cv-ketel.
Wat is de oorzaak van Intergas storingscode F004?
Geen gastoevoer
Het kan zijn dat er geen gastoevoer is. Je kunt zelf uitsluiten of de gaskranen afgesloten zijn. Controleer daarom eerst of de hoofdgaskraan en de gaskraan van de Intergas Xtreme open staan. Als deze open staan en de cv-ketel doet het nog steeds niet, check dan of er elders in huis wel gas is. Doet het gasfornuis het bijvoorbeeld wel?
Verkeerde gasvoordruk
Storing F004 kan te maken hebben met de gasvoordruk van de Intergas Xtreme. Check daarom of de gaskraan open staat. Wanneer de gasvoordruk lager dan 20 millibar is, dan zal er niet genoeg gas zijn om de verbranding op gang te kunnen brengen. Het controleren van de gasvoordruk wordt gedaan met een speciale gasdrukmeter en kan je zelf dus niet doen. Dit zal echter alleen gemeten kunnen worden door een installatiebedrijf.
Vervuiling in de condensafvoer
Onder de Intergas cv-ketel vindt je een sifon. De sifon is bedoeld om het water van de cv-ketel te filteren. Water kan hier wel doorheen, maar vuil niet. Een sifon die te veel vuil opgevangen heeft kan verstopt raken. De sifon is doorzichtig en er zit altijd een beetje vuil in. Dat is normaal. Maar als er te veel vuil in zit kan de sifon verstopt raken. Als de sifon verstopt is, ontstaat er condens in de rookgas afvoerpijp en gaat de Xtreme op storing F004. Tijdig onderhoud aan je cv-ketel kan deze vervuiling voorkomen.
Probleem met de ontsteekunit en ontsteekkabel
Een probleem met de ontsteekunit of ontsteekkabel zorgt ervoor dat er geen verbranding opgestart kan worden en dus werkt de cv-ketel niet. Het vervangen van de ontsteekunit of ontsteekkabel van de cv-ketel is de oplossing. Hiervoor maak je een afspraak met een monteur.
Intergas Xtreme storing F005
Storing F005 betekent dat de vlam wegvalt. Dit kan zowel te maken hebben met processen binnen of buiten de cv-ketel.
Oplossen van Intergas Xtreme storingscode F005
- Reset de cv-ketel.
- Check de sticker op de cv-ketel om te kijken wanneer de cv-ketel zijn laatste onderhoudsbeurt heeft gehad. Is jouw laatste onderhoudsbeurt meer dan 24 maanden geleden en ben je klant bij Warmgarant? Neem dan contact met ons op voor een onderhoudsbeurt.
- Haal de mantel van de cv-ketel af. Verdwijnt nu storing F005 op de display? Dan kan je er vanuit gaan dat de oorzaak recirculatie is.
- Mocht storing F005 nog steeds aanhouden. Bekijk dan alle bouten rondom de brander van de cv-ketel. Indien bouten los zitten, draai dan de bouten vast.
- Probeer de cv-ketel met een geaarde verlengkabel in een ander geaard stopcontact te pluggen.
- Controleer indien mogelijk de rookgas buitenzijde. Is deze geheel vrij van obstakels zoals planten?
Blijft storingscode F005 aanhouden? Maak dan een afspraak met een monteur. Als je gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een gecertificeerde monteur bij je langs sturen om de cv-ketel te repareren.
Wat veroorzaakt Intergas storingscode F005?
Recirculatie
Storing F005 kan veroorzaakt worden door recirculatie. Om erachter te komen of dit de oorzaak is, kan je een simpel proefje uitvoeren. Op het moment dat jouw cv-ketel storing F005 aangeeft, haal dan de mantel van de cv-ketel af. Dit doet je door kort naar voren de drukken en dan de mantel van onder naar boven te schuiven. Verdwijnt nu storing F005 op jouw display? Dan kan je er vanuit gaan dat de oorzaak recirculatie is. Mocht dit het geval zijn, dan is het belangrijk dat er een monteur met spoed langskomt om jouw rookgasafvoer te bekijken.
Gasvoordruk
Storing F005 kan te maken hebben met de gasvoordruk van de Xtreme. Check daarom of de gaskraan open staat. Wanneer de gasvoordruk lager dan 20 millibar is, dan zal er niet genoeg gas zijn om de verbranding op gang te kunnen brengen. Het controleren van de gasvoordruk wordt gedaan met een speciale gasdrukmeter en kan je zelf dus niet doen. Dit zal echter alleen gemeten kunnen worden door een installatiebedrijf.
Brander in de cv-ketel Storing
F005 kan ook te maken hebben met zaken binnen in de cv-ketel. De oorzaak voor storing F005 kan zijn dat de brander in de cv-ketel los zit. Mocht je redelijk handig zijn en gereedschap in huis hebben, dan kan je zelf alle bouten rondom de brander van de Intergas Xtreme nalopen. Maar wij adviseren je om dit door een erkende monteur.
Luchttoevoer en rookgasafvoer
De luchttoevoer en de rookgasafvoer kunnen allebei de oorzaak zijn van een slecht vlamsignaal. Een slechte luchttoevoer zorgt ervoor dat er niet genoeg zuurstof is voor een goede verbranding. Een verstopte of geblokkeerde rookgasafvoer zorgt voor recirculatie van rookgassen. Hierdoor kan tevens een tekort aan zuurstof kan optreden. Controleer indien mogelijk de rookgas buitenzijde. Is deze geheel vrij van obstakels?
Ontsteekunit en ontsteekkabel
Een probleem met de ontsteekunit of ontsteekkabel zorgt ervoor dat er geen verbranding opgestart kan worden en dus werkt de cv-ketel niet. Het vervangen van de ontsteekunit of ontsteekkabel van de cv-ketel is de oplossing. Hiervoor maak je een afspraak met een monteur.
Aarding CV-ketel
Een cv-ketel die aangesloten is op een niet of niet goed geaard stopcontact zal uit veiligheid weigeren om te werken. Dit valt zelf te controleren door de cv-ketel aan te sluiten op een geaard stopcontact. Je kan hiervoor ook een geaarde verlengkabel gebruiken.
Intergas Xtreme storing F010 & F011
Storingscode F010 & F011 geven een sensorfout aan. Deze storingscodes hebben vaak te maken met de warmtewisselaar of de bedrading in de cv-ketel.
Bij storingscodes F010 of F011 kan je helaas zelf niets proberen om de storingen te verhelpen. Maak bij deze storingscodes een afspraak met een monteur. Als je gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een gecertificeerde monteur bij je langs sturen om de cv-ketel te repareren.
Intergas Xtreme storingscode F014
Geeft jouw Intergas Xtreme storingscode F014 dan heeft dat te maken met een montagefout van de sensor. Vaak is er dan een ongewenste stroming in het cv circuit.
Oplossen van Intergas storingscode F014
- Ontlucht de cv-ketel boven op het toestel. Daarna kunt je het toestel testen, door de cv-ketel weer in bedrijf te zetten. Mocht storingscode F014 weer terug komen, dan is het advies de rest van de installatie te ontluchten.
- Bekijk of alle radiatoren open zijn. Zo niet, zet alle radiatoren van de ruimtes die verwarmd worden open (voorkeur minimaal 2 radiatoren).
- Volg het onderstaande stappenplan om Tapcomfort uit te zetten:
- Tik op de tapwater toets. De ingestelde temperatuur wordt op het linker display getoond.
- Tik nu nogmaals op de tapwatertoets. Nu verandert de temperatuur in ‘on’ of ‘eco’
- Tik daarna 1 of 2 keer op de min toets totdat er ‘off’ in beeld komt te staan.
- Druk daarna op het pijltje met een boogje. Er verschijnt nu een P in beeld.
- De instelling is opgeslagen. Tapcomfort staat nu uit.
Mochten deze zaken niet helpen, dan is het belangrijk om contact op te nemen met een installateur. Ben je klant bij Warmgarant én maak je gebruik van ons service abonnement dan komt er een monteur bij je langs. Indien de problemen toestel gerelateerd zijn, dan zijn de kosten geheel voor Warmgarant. Mocht het ontluchten van de installatie te maken hebben met een andere plek in de installatie, bijvoorbeeld de radiatoren, dan valt dit niet binnen het service abonnement.
Intergas Xtreme storing waar een monteur bij nodig is
Bij storingscodes F000, F002, F003, F006, F007, F009, F012, F016, F018, F019, F027, F028 of F029, F030 of F031 kan je helaas zelf niets doen om het te verhelpen. Maak bij deze storingscodes een afspraak met een monteur. Als je gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een gecertificeerde monteur bij je langs sturen om de cv-ketel te repareren.
Intergas storingscode N
De Intergas Xtreme kan naast storingen ook een notificaties aangeven op het display. Let op! Dit is dus eigenlijk geen storingscode. Notificaties worden getoond indien er zich ergens in het systeem een afwijking voordoet die niet van invloed is op de vitale werking van het systeem. Bij een notificatie blijft de cv-ketel gewoon werken. Notificaties verdwijnen indien het systeem de afwijking kan herstellen. Bij herhaaldelijk terugkeren van een notificatie dient Warmgarant geraadpleegd te worden. De volgende notificaties kunnen weergeven worden: N030, N152, N202, N245.
Andere cv-ketel storingen
Naast de meest voorkomende storingen hebben we andere cv-ketel storingen kort op een rij gezet. Hierbij kan het zijn dat er geen storingscode aangegeven wordt op de display, maar dat er wel een probleem is.
- Problemen met de thermostaat
- Cv-ketel maakt lawaai
- Ik ruik gas bij de cv-ketel, help!
- Eerst ketel bijvullen of ontluchten?
- Hoe vaak moet ik mijn cv-ketel bijvullen?
- Ik heb alleen koud water
- Mijn centrale verwarming is koud
- Mijn cv-ketel geeft de melding LC
Staat de storingscode niet tussen de bovengenoemde storingen?
Ben je klant bij Warmgarant? Twijfel niet en neem gerust met ons op. Wij helpen je graag met het verhelpen van Intergas cv-ketel storingen. Wij werken samen met lokale installateurs door heel Nederland. Zo is er altijd een installateur bij je in de buurt om je de cv-ketel storing te verhelpen.