Intergas storingscodes Xtreme

Uw Intergas Xtreme cv-ketel geeft een storingscode, wat nu? De storingscodes van de Xtreme hebben stuk voor stuk eigen betekenissen, oorzaken, gevolgen en oplossingen. De meest voorkomende Intergas Xtreme storingscodes worden op deze pagina uitgebreid toegelicht. 

Let op! Deze pagina is speciaal gemaakt voor storingscodes van de Intergas Xtreme serie. Dit betreft dus de Xtreme 24, 30 en 36. Heeft u een Intergas HRE/HReco cv-ketel? Bekijk dan onze andere pagina waar we uitgebreid stilstaan bij storingscodes van de HRE/HReco serie.

Klant bij Warmgarant? 

Als u een service abonnement heeft bij Warmgarant, dan kunt u ons altijd bellen als uw Intergas Xtreme cv-ketel een storingscode geeft. Wij zijn 24/7 bereikbaar voor storingen op het nummer: 085-4012233. 

Met het Warmgarant all-in service abonnement komt er een monteur binnen 24 uur bij u langs om te helpen. Er worden geen voorrij-, reparatie-, vervangings- of aanschafkosten in rekening gebracht. Voor meer informatie kunt u terecht op de pagina over het Warmgarant service abonnement.

Geen klant bij Warmgarant?

Sommige storingscodes zijn makkelijk zelf te verhelpen, lees daarom onderstaande informatie goed door. Per storingscode nemen wij u mee in alle stappen. Andere storingscodes kunnen niet zelf verholpen worden. Vaak moet er dan een installateur langskomen. Heeft u een Intergas Xtreme van nog geen 3 jaar oud (vanaf productiedatum)? Dan kan Warmgarant wellicht wat voor u betekenen.

Welke storingscode heeft uw cv-ketel? 

Hoe kan ik zien of er een storing is?

De cv-ketel is een apparaat waar gas, water en elektriciteit bij elkaar komen. Een goede controle is dus van groot belang. Intergas cv-ketels zijn zeer goed beveiligd. Dit heeft wel als gevolg dat de cv-ketel weigert wanneer deze een afwijking waarneemt. De cv-ketel geeft dit aan door middel een storingscode. Het is handig om te weten waar je moet zoeken om de storingscode te ontdekken. Een Intergas Xtreme cv-ketel geeft een knipperend service symbool op het display. Op het linker display wordt gedurende 30 seconden een storingscode weergegeven, bijvoorbeeld F004. Daarna zal het linker display doven. Het service symbool blijft dan wel knipperen.

 

Intergas_Xtreme_storing_hoe_te_zien?

 

Geen storingscode, wel problemen met mijn cv-ketel

Het is ook mogelijk dat uw cv-ketel geen storingscode aangeeft op de display, maar dat er wel een probleem is.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • De cv-ketel maakt een fluitend, tikkend, ruisend of borrelend geluid...
  • Het vaak bijvullen van de cv-ketel...
  • Geen warm water onder de douche...
  • Verwarming doet het gedeeltelijk of helemaal niet...
  • De aardlekschakelaar klapt eruit als de cv-ketel aan staat…
  • Mijn cv-ketel geeft de melding LC

Voor bovenstaande cv-ketel problemen waarbij de cv-ketel display geen storingscode geeft, raden wij aan om de pagina over cv-ketel storingen te bekijken. De cv-ketel storingen zonder storingscode op de display staan daar namelijk uitgelegd inclusief de stappen die u zelf kunt ondernemen om het probleem te verhelpen.

Intergas Xtreme bedrijfscode 1

Intergas_Xtreme_Bedrijfscode_1

Let op! dit is officieel geen storingscode. Bedrijfscode 1 betekent dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. ‘Temperatuur te hoog tijdens cv bedrijf’. De ketel schiet in een beveiliging en stopt met branden.

Hoe ziet u of de cv-ketel in bedrijfscode 1 staat?

Zet de thermostaat omhoog zodat deze opdracht geeft aan de cv-ketel om te gaan branden. Tik net iets boven de POWER LED op het hoofdmenu. Tik vervolgens op het symbool met de radiator. Als er rechts in het display nu een 1 verschijnt dan staat de cv-ketel in bedrijfscode 1.  De meest voorkomende oorzaken van code bedrijfscode 1 zijn voor u opgesomd. 

Lucht in de installatie

Valse lucht in de installatie kan voor valse metingen van de cv-ketel zorgen. De ketel verwarmt in dit geval wel, terwijl dit niet nodig is en dus bouwt de temperatuur zich onnodig op. Het ontluchten van de centrale verwarming is vrij eenvoudig zelf uit te voeren. Met dit handige stappenplan kan je dit zelf gemakkelijk oplossen.

Te weinig doorstroming

De cv-installatie bevat een tal van leidingen en radiatoren. Een cv-ketel die op volle toeren draait kan de warmte niet kwijt wanneer het overgrote deel van de radiatoren dicht zijn. Door alle radiatoren open te draaien kan je nagaan of dit een goede oplossing is voor het probleem. Een tweede oorzaak kan een te lage pompstand zijn. Bij een te lage pompstand is de druk niet hoog genoeg om het water door de leidingen te krijgen. Het warme water komt niet (goed) door de gehele cv-installatie heen en de cv-ketel zal blijven verwarmen met een te hoge temperatuur als gevolg. Als laatste oorzaak kan een kapotte tweewegklep. Ook dan komt het warme water niet goed door de gehele cv-installatie. 

Waterpomp

Als de waterpomp niet meer draait, maar de cv-ketel wel verwarmt, dan zal de temperatuur te hoog oplopen. Hierdoor gaat de cv-ketel in de beveiligingsmodus en geeft een storing aan.

Er zijn twee mogelijke oorzaken waardoor de waterpomp niet draait:

Oorzaak 1: Kalk

Er stroomt water door de cv-ketel waardoor kalkvorming kan ontstaan. Als de waterpomp stil staat kan verkalking voor opstartproblemen zorgen. Laat een cv-ketel daarom altijd aan staan en trek de stekker niet eruit als u bijvoorbeeld voor langere tijd op vakantie gaat.

Oorzaak 2: Defecte waterpomp

Een defecte waterpomp doet zijn werk niet meer en kan het water niet rondpompen met als gevolg dat de temperatuur te hoog oploopt.

 Zelf verhelpen van Intergas Xtreme bedrijfscode 1 

Bedrijfscode 1 kan dus meerdere oorzaken betekenen. Wat u zelf kunt proberen bij bedrijfscode 1 is het volgende:

1. Ontlucht de cv-ketel boven op het toestel. Daarna kunt u het toestel testen, door de cv-ketel weer in bedrijf te zetten. Mocht bedrijfscode 1 weer terug komen, dan is het advies de rest van de installatie te ontluchten. 

2. Bekijk of alle radiatoren open zijn. Zo niet, zet alle radiatoren van de ruimtes die verwarmd worden open (voorkeur minimaal 2 radiatoren). 

Mochten deze zaken niet helpen, dan is het belangrijk om contact op te nemen met een installateur. Bent u klant bij Warmgarant én maakt u gebruik van ons service abonnement dan komt er een monteur bij u langs. Indien de problemen toestel gerelateerd zijn, dan zijn de kosten geheel voor Warmgarant. Mocht het ontluchten van de installatie te maken hebben met een andere plek in de installatie, dan valt dit niet binnen het service abonnement. 

Intergas Xtreme storing F004

Intergas_Xtreme_storing_F004

Storing F004 houdt in dat de Intergas Xtreme cv-ketel geen vlam ziet. Dus de cv-ketel wil gaan branden, alleen er ontstaat geen vlam. U kunt in een aantal gevallen zelf vaststellen wat de oorzaak van storingscode F004 is. De meest voorkomende oorzaken van code F004 zijn voor u opgesomd.

Gastoevoer

Het kan zijn dat er geen gastoevoer is. U kunt zelf uitsluiten of de gaskranen afgesloten zijn. Controleer daarom eerst of de hoofdgaskraan en de gaskraan van de Intergas Xtreme open staan. Als deze open staan en de cv-ketel doet het nog steeds niet, check dan of er elders in huis wel gas is. Doet het gasfornuis het bijvoorbeeld wel?

Gasvoordruk 


Storing F004 kan te maken hebben met de gasvoordruk van de Intergas Xtreme. Check daarom of de gaskraan open staat. Wanneer de gasvoordruk lager dan 20 millibar is, dan zal er niet genoeg gas zijn om de verbranding op gang te kunnen brengen. Het controleren van de gasvoordruk wordt gedaan met een speciale gasdrukmeter en kunt u zelf dus niet doen. Dit zal echter alleen gemeten kunnen worden door een installatiebedrijf.

Vervuiling in de condensafvoer 

 

Onder de Intergas cv-ketel vindt u een sifon. De sifon is bedoeld om het water van de cv-ketel te filteren. Water kan hier wel doorheen, maar vuil niet. Een sifon die te veel vuil opgevangen heeft kan verstopt raken. De sifon is doorzichtig en er zit altijd een beetje vuil in. Dat is normaal. Maar als er te veel vuil in zit kan de sifon verstopt raken. Als de sifon verstopt is, ontstaat er condens in de rookgas afvoerpijp en dan gaat de Xtreme op storing F004. Indien uw cv-ketel langer dan 24 maanden geen onderhoud heeft gehad, is dit een mogelijk oorzaak van het probleem.  Wij raden aan om contact met ons op te nemen (indien klant). Neem anders contact op met een installatiebedrijf voor een onderhoudsbeurt.

Ontsteekunit en ontsteekkabel

Een probleem met de ontsteekunit of ontsteekkabel zorgt ervoor dat er geen verbranding opgestart kan worden en dus werkt de cv-ketel niet. Het vervangen van de ontsteekunit of ontsteekkabel van de cv-ketel is de oplossing. Hiervoor dient u een afspraak te maken met een monteur. 

Verhelpen van Intergas Xtreme storingscode F004

Storingscode F004 kan dus meerdere oorzaken betekenen. Hieronder een opsomming wat u zelf kunt proberen bij deze storingscode:

1. Reset de cv-ketel.

2. Bekijk de sticker op de cv-ketel om te kijken wanneer de cv-ketel zijn laatste onderhoudsbeurt heeft gehad. Is uw laatste onderhoudsbeurt meer dan 24 maanden geleden? Neem dan contact op met Warmgarant (indien klant).

3. Bekijk of de gaskraan onder de cv-ketel en bij de gasmeter open staan.

4. Controleer de condensafvoer en bekijk of de sifon verstopt is. 

5. Controleer of er op een andere plek wel gas aanwezig is, door te kijken of het gasfornuis wel aangaat. Mocht het gasfornuis wel aangaan, probeer de cv-ketel meerdere malen te resetten om de lucht uit de leiding te halen.

Blijft storingscode F004 aanhouden? Maak dan een afspraak met een monteur. Als je gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een gecertificeerde monteur bij je langs sturen om de cv-ketel te repareren.

 

 

Intergas Xtreme storing F005

Storingscode Xtreme storing F005

Storing F005 betekent vlam wegval. Zaken die kunnen zorgen voor vlam wegval bij de cv-ketel, kunnen zowel te maken hebben met processen die zich afspelen binnen de cv-ketel, of zaken die zich afspelen buiten de cv-ketel. De meest voorkomende oorzaken van code F005 zijn voor u opgesomd.

 

Recirculatie 

 

Storing F005 kan veroorzaakt worden door recirculatie. Om erachter te komen of dit de oorzaak is, kunt u een simpel proefje uitvoeren. Op het moment dat uw cv-ketel storing F005 aangeeft, haal dan de mantel van de cv-ketel af. Dit doet u door kort naar voren de drukken en dan de mantel van onder naar boven te schuiven. Verdwijnt nu storing F005 op uw display? Dan kunt u er vanuit gaan dat de oorzaak recirculatie is. Mocht dit het geval zijn, dan is het belangrijk dat er een monteur met spoed langskomt om uw rookgasafvoer te bekijken. 

 

Gasvoordruk 

 

Storing F005 kan te maken hebben met de gasvoordruk van de Xtreme. Check daarom of de gaskraan open staat. Wanneer de gasvoordruk lager dan 20 millibar is, dan zal er niet genoeg gas zijn om de verbranding op gang te kunnen brengen. Het controleren van de gasvoordruk wordt gedaan met een speciale gasdrukmeter en kunt u zelf dus niet doen. Dit zal echter alleen gemeten kunnen worden door een installatiebedrijf. 

 

Brander in de cv-ketel 

 

Storing F005 kan ook te maken hebben met zaken binnen in de cv-ketel. De oorzaak voor storing F005 kan zijn dat de brander in de cv-ketel los zit. Mocht u redelijk handig zijn en gereedschap in huis hebben, dan kunt u zelf alle bouten rondom de brander van de Intergas Xtreme nalopen. Maar wij adviseren u om dit door een erkende monteur. 

Luchttoevoer en rookgasafvoer

De luchttoevoer en de rookgasafvoer kunnen allebei de oorzaak zijn van een slecht vlamsignaal. Een slechte luchttoevoer zorgt ervoor dat er niet genoeg zuurstof is voor een goede verbranding. Een verstopte of geblokkeerde rookgasafvoer zorgt voor recirculatie van rookgassen. Hierdoor kan tevens een tekort aan zuurstof kan optreden. Controleer indien mogelijk de rookgas buitenzijde. Is deze geheel vrij van obstakels? Of iets in gewijzigd is. 

Ontsteekunit en ontsteekkabel

Een probleem met de ontsteekunit of ontsteekkabel zorgt ervoor dat er geen verbranding opgestart kan worden en dus werkt de cv-ketel niet. Het vervangen van de ontsteekunit of ontsteekkabel van de cv-ketel is de oplossing. Hiervoor dient u een afspraak te maken met een monteur. 

Aarding CV-ketel

Een cv-ketel die aangesloten is op een niet of niet goed geaard stopcontact zal uit veiligheid weigeren om te werken. De ketel kan tot op een bepaalde hoogte zelf bepalen wat er mis is. In dit geval geeft een cv-ketel van Intergas storing F005 aan wat kan duiden op een slecht geaard stopcontact. Dit valt zelf te controleren door de cv-ketel aan te sluiten op een geaard stopcontact.

Stopcontact geaard ongeaard

Een verlengkabel kan hiervoor gebruikt worden. De verlengkabel dient ook geaard te zijn.

Verhelpen van Intergas Xtreme storingscode F005

Storingscode F005 kan dus meerdere oorzaken betekenen. Hieronder een opsomming wat u zelf kunt proberen bij deze storingscode:

1. Reset de cv-ketel.

2. Check de sticker op de cv-ketel om te kijken wanneer de cv-ketel zijn laatste onderhoudsbeurt heeft gehad. Is uw laatste onderhoudsbeurt meer dan 24 maanden geleden? Neem dan contact op met Warmgarant (indien klant). 

3. Haal de mantel van de cv-ketel af. Verdwijnt nu storing F005 op de display? Dan kunt u er vanuit gaan dat de oorzaak recirculatie is. 

4. Mocht storing F005 nog steeds aanhouden. Bekijk dan alle bouten rondom de brander van de cv-ketel. Indien bouten los zitten, draai dan de bouten vast. 

5. Probeer de cv-ketel met een geaarde verlengkabel in een ander geaard stopcontact te pluggen.

6. Controleer indien mogelijk de rookgas buitenzijde. Is deze geheel vrij van obstakels zoals planten?

Blijft storingscode F005 aanhouden? Maak dan een afspraak met een monteur. Als u gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een gecertificeerde monteur bij u langs sturen om de cv-ketel te repareren.

Intergas Xtreme storing F010 & F011

Intergas_Xtreme_Storingscode_F010

Storingscode F010 & F011 geven een sensorfout aan. Deze storingscodes hebben vaak te maken met de warmtewisselaar of de bedrading in de cv-ketel.  

 

Bij storingscodes F010 of F011 kunt u helaas zelf niets proberen om de storingen te verhelpen. Maak bij deze storingscodes een afspraak met een monteur. Als u gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een gecertificeerde monteur bij u langs sturen om de cv-ketel te repareren.

 

 

Intergas Xtreme storing F014

Intergas_Xtreme_storingscode_F014

Geeft uw Intergas Xtreme storingscode F014 dan heeft dat te maken met een montagefout van de sensor. Vaak is er dan een ongewenste stroming in het cv circuit. 

Zelf verhelpen van Intergas storingscode F014

Storingscode F014 kan dus meerdere oorzaken betekenen. Wat u zelf kunt proberen bij deze storingscode is het volgende:

1. Ontlucht de cv-ketel boven op het toestel. Daarna kunt u het toestel testen, door de cv-ketel weer in bedrijf te zetten. Mocht storingscode F014 weer terug komen, dan is het advies de rest van de installatie te ontluchten. 

2. Bekijk of alle radiatoren open zijn. Zo niet, zet alle radiatoren van de ruimtes die verwarmd worden open (voorkeur minimaal 2 radiatoren). 

3. Volg het onderstaande stappenplan:

  • Zet Tapcomfort uit.
  • Tik op de tapwater toets. De ingestelde temperatuur wordt op het linker display getoond.
  • Tik nu nogmaals op de tapwatertoets. Nu verandert de temperatuur in ‘on’ of ‘eco’
  • Tik daarna 1 of 2 keer op de min toets totdat er ‘off’ in beeld komt te staan.
  • Druk daarna op het pijltje met een boogje. Er verschijnt nu een P in beeld.
  • De instelling is opgeslagen. Tapcomfort staat nu uit. 

Mochten deze zaken niet helpen, dan is het belangrijk om contact op te nemen met een installateur. Bent u klant bij Warmgarant én maakt u gebruik van ons service abonnement dan komt er een monteur bij u langs. Indien de problemen toestel gerelateerd zijn, dan zijn de kosten geheel voor Warmgarant. Mocht het ontluchten van de installatie te maken hebben met een andere plek in de installatie, dan valt dit niet binnen het service abonnement. 

 

Intergas Xtreme storing F000, F002, F003, F006, F007, F009, F012, F016, F018, F019, F027, F028, F029, F030 of F031

Intergas_Xtreme_Storingscode_F000, F002, F003, F006, F007, F009, F012, F016, F018, F019, F027, F028, F029, F030 of F031

Bij storingscodes F000, F002, F003, F006, F007, F009, F012, F016, F018, F019, F027, F028 of F029, F030 of F031 kunt u helaas zelf niets proberen om het te verhelpen. Maak bij deze storingscodes een afspraak met een monteur. Als u gebruik maakt van het Warmgarant service abonnement, dan worden er geen kosten in rekening gebracht als wij een gecertificeerde monteur bij u langs sturen om de cv-ketel te repareren.

 

Intergas storingscode N

Intergas_storingscode_N

De Intergas Xtreme kan naast storingen ook een notificaties aangeven op het display. Let op! Dit is dus eigenlijk geen storingscode. Notificaties worden getoond indien er zich ergens in het systeem een afwijking voordoet die niet van invloed is op de vitale werking van het systeem. Bij een notificatie blijft de cv-ketel gewoon werken.  Notificaties verdwijnen indien het systeem de afwijking kan herstellen. Bij herhaaldelijk terugkeren van een notificatie dient Warmgarant geraadpleegd te worden. De volgende notificaties kunnen weergeven worden: N030, N152, N202, N245.

 

Andere cv-ketel storingen

Naast de meest voorkomende storingen hebben we andere cv-ketel storingen kort op een rij gezet. 

Staat de storingscode niet tussen de bovengenoemde storingen?

Bent u klant bij Warmgarant? Twijfel niet en neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag met het verhelpen van Intergas cv-ketel storingen. Wij werken samen met lokale installateurs door heel Nederland. Zo is er altijd een installateur bij u in de buurt om u de cv-ketel storing te verhelpen.